Senaste pins
  • Follow Me on Pinterest
Blandat De små tingen Vardagsfunderingar

Gör hemläxan

By on 2010-04-13

Nu fick jag ett igen. Ett sånt där mail som jag får för att jag är kund någonstans, där avsändaren för det mesta vill ge sken att mina behov är kända och viktiga för dem. Att de har något som är bra för mig.
Ofta missar de målet. Grovt. De kan till och med få motsatt effekt – att jag inte vill köpa, eller till och med skulle vilja sluta vara kund.

Telia faller ofta i den fällan. Som när de sålde in sitt bredband-telefoni-paket med att det går att se SVT Play direkt i TV:n utan att passera datorn. Fint tyckte jag, till dess att jag upptäckt att SVT Play-modulen är en riktig skräplösning, so har en bråkdel av SVT Plays verkliga utbud.

Eller som förra veckan när de använde sig av ett telemarketingföretag för att ge mig ett erbjudande. Ett sånt företag som kör programstyrda massuppringningar, där alla utom den kund som svarar först bara får tystnad i luren. Jag fullkomligt avskyr den metoden. Nästan så mycket att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att byta leverantör på grund av det.

telia.png

Idag fick jag ett mail från Telia med det käcka tillropet “Vad vore livet utan fotboll och hockey?” i ämnesraden. Med all respekt för alla som tycker om fotboll och hockey, så vet de som känner mig att just denna förströelse upptar ett minimalt, för att inte säga obefintligt utrymme i mitt liv. Så, vill man sälja teveutbud till mig är det inte de rätta knapparna att trycka på.

Det här är något av förbannelsen med alla raffinerade och riktade tilltal som förekommer i dagens informationsflod. Om det inte kan riktas tillräckligt bra, kan det hellre få vara riktigt allmänt hållet. Med andra ord köper jag på sätt och vis att tilltalas som en del i ett kollektiv, men blir förbannad när någon försöker tilltala mig “personligt” men gör det med dåligt förarbete, via något av mina förnamn som inte är mitt tilltalsnamn och så vidare.

Personligt? Javisst, men bara om det känns på riktigt.

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT